29 stycznia, 2022 / by Anna Bartodziejska

6 sposobów na lepszy dzień

Zauważasz, że zadowolenie i radość z wykonywania Twojej pracy i dotychczasowych zajęć znacznie osłabły? Hobby, odpoczynek i ulubione zajęcia nie dają już takiej przyjemności jak wcześniej? Być może do Twojej codzienności wkradła się rutyna. Sprawdź, co zrobić, aby Twój dzień był lepszy i bardziej efektywny a Ty żebyś mógł na nowo czerpać radość ze swoich aktywności. Poznaj sposoby na lepszy dzień!

Dlaczego czuję się źle? Jak sobie radzić z rutyną?

Trudności i doskwierające stale zmęczenie może nas dopaść nie tylko jesienią, obecna aura także nam nie sprzyja. Dlatego warto poznać sposoby, które pomogą na nowo przywrócić radość dnia codziennego. Warto także poznać przyczyny takiego stanu. Nierzadko zdarza się, że pogorszenie samopoczucia wiążę się z obecnością konkretnych emocji w naszym codziennym funkcjonowaniu. Czy zauważasz  u siebie lęk?  A może złość lub smutek? Jeśli tak, to właśnie one mogą być przyczyną pogorszenia się Twojego samopoczucia.
Zapytasz, co powinieneś zrobić w takiej sytuacji? Warto skorzystać ze sposobów, które pomogą nie tylko zidentyfikować trudną emocję, ale także przyczynią się do jej przepracowania i sprawią, że zarówno Twoje samopoczucie, jak i funkcjonowanie znacznie się poprawi. Pomocne może na początek okazać się nazwanie tych emocji, które Ci towarzyszą. Jak to zrobić?

W momencie, kiedy pojawiają się te trudne emocje, poświęć odpowiedni dla siebie czas, aby je poczuć i doświadczyć. To pozwoli Ci rozpoznać, z jaką emocją masz do czynienia. Co ważne w tym procesie – pozwól sobie na pełne doświadczanie emocji. Daj sobie przyzwolenie na: 

  • płacz, 
  • złość, 
  • podenerwowanie. 

Właśnie poprzez takie reakcje zdobędziesz narzędzie do rozładowania tych emocji. Świadomość i rozumienie stanów, które doświadczamy daje nam niejako przewagę nad nimi. Posiadając te kluczowe informacje zyskasz szansę na skuteczne radzenie sobie z nimi.

Jak radzić sobie z rutyną? Sposoby na lepszy dzień

Walka z rutyną nie należy do najłatwiejszych. Zauważasz pogorszenie samopoczucia, a Twój dzień nie jest już tak zadowalający jak dotychczas? W takim razie czas na zmiany!  Poznaj sposoby na lepszy dzień.

Pamiętaj, że dla każdego sposoby na lepszy dzień będą inne. Dlatego warto znaleźć złoty środek, który będzie działał świetnie i skutecznie na Ciebie! Poznaj nasze propozycje.

  1. Odkrywając na nowo swoje zadowolenie pielęgnuj wdzięczność! Zacznij dziękować za to, co posiadasz, czego doświadczasz. Otwórz się na to, co przed Tobą i naucz się doceniać małe i pozornie nieistotne rzeczy!
  2. Ustal harmonogram działania. Poukładanie obowiązków i przyjemności, modyfikacja planu dnia pozwoli na nowo odkryć radość dnia codziennego. Ponadto wcześniej przygotowany plan sprawi, że chętniej rozpoczniesz zmianę. Harmonogram wcale nie musi być pełny skomplikowanych zadań. Wystarczą aktywności (np. czytanie książki co wieczór, czy szklanka wody z rana), które są dla Ciebie przyjemne i atrakcyjne. 
  3. Poukładaj otoczenie. To w jakiej przestrzeni przebywamy ma ogromne znaczenie dla naszego samopoczucia i funkcjonowania. Przede wszystkim dbaj o porządek w miejscu, w którym pracujesz lub spędzasz wolny czas. Co ważne zacznij działać już dziś. Nie odkładaj porządkowania na później. Zajmij się także wyglądem i ozdobieniem przestrzeni, w której pracujesz i odpoczywasz. To także wpłynie na Twoje funkcjonowanie. 
  4. Ćwicz uważność. Dzięki uważności będziesz mógł skupić się na tym, co tu i teraz. Świadoma obecność, bo właśnie tak brzmi tłumaczenie słowa mindfulness  polega na zatrzymaniu się, skupieniu na oddechu i zrelaksowaniu umysłu. Regularne ćwiczenie uważności pozwoli Ci zyskać wpływ na emocje, doświadczenia i stany psychiczne, których doświadczasz oraz zyskasz narzędzie do kontroli impulsów. Uważność nauczy Cię także skutecznie się relaksować i zatrzymywać w natłoku codziennych obowiązków. 
  5. Zadbaj o siebie. Twoje samopoczucie to coś, o co musisz dbać Ty. Niestety, nikt inny tego za nas nie zrobi. Dlatego warto stawiać granice, dzięki którym zachowanie harmonii między pracą a odpoczynkiem ma ogromne znaczenie dla Twojego samopoczucia. 
  6. Dostrzegaj pozytywy w każdej sytuacji. Nie jest tajemnicą, że o wiele łatwiej skupiać nam się na tym, co nam nie wychodzi, co jest naszym niepowodzeniem lub wyjątkową trudnością. Jednak takie działania są wyjątkowo błędne i sprawiają, że na nowo czujemy się gorzej. Dlatego od dziś zacznij doszukiwać się pozytywnych stron w każdej sytuacji. Co najważniejsze – nie muszą one być wygórowane. Ważne, żebyś nauczył się modyfikować myślenie i skupiać na tym co najważniejsze.

Jeśli chcesz na nowo odkryć radość i sprawić, że każdy dzień tygodnia będzie lepszy i bardziej przyjemny musisz nauczyć się zachowywać równowagę między obowiązkami, a przyjemnością. Zadbanie o siebie, wyraźne stawianie granic i realizacja swoich potrzeb mają ogromne znaczenie w tym aspekcie. Docenianie małych rzeczy i bycie bardziej obecnym sprawi, że uda Ci się przełamać rutynę, w którą wpadłeś. 

Warto zdać sobie sprawę z tego, że praca nad sobą to niekiedy proces wymagający i długofalowy. W sytuacji, gdy czujesz, że nie radzisz sobie z emocjami i doświadczeniami, a rutyna codzienności Cię przytłacza, zwróć się do specjalisty. Wizyta w Łódzkim Studiu Terapii to szansa na odzyskanie radości z codzienności. Konsultacje z psychoterapeutami sprawią, że na nowo odnajdziesz swój lepszy dzień!