22 marca, 2022 / by Anna Bartodziejska

Jak radzić sobie w czasach kryzysu?

Jak poradzić sobie w kryzysie, kiedy przyszłość jest niepewna?

Ostatnie tygodnie to czas trudny dla wielu z nas. Niezależnie od tego jakiej narodowości jesteśmy, gdzie aktualnie przebywa nasza rodzina oraz jakie są nasze poglądy – trudna sytuacja, kryzys i obawa o jutro mogą nas doświadczyć. Czy wiesz, jak radzić sobie w kryzysie? Wiesz, jakimi narzędziami warto się posługiwać, aby przywrócić równowagę organizmu?

Ciężkie doświadczenia ostatnich miesięcy…

Trudna codzienność i niepewność dnia jutrzejszego oraz tego, co może się wydarzyć może wywoływać w nas różne emocje. Taka sytuacja jak najbardziej może stać się przyczyną kryzysu w naszym życiu. Niestety ostatnie tygodnie i miesiące nie rozpieszczały nas. Ciągle byliśmy atakowani trudnymi i niekiedy niezrozumiałymi komunikatami dotyczącymi naszego bezpieczeństwa. 

Od kilku tygodni do i tak już obciążających i przytłaczających wydarzeń związanych z pandemią dołączyła wojna w Ukrainie. To, co dzieje się w ostatnim czasie w Ukrainie obciąża nie tylko Ukraińców, ale także nas – osoby mieszkające w Polsce. Czy doświadczasz lęku w związku z tą sytuacją? Czy Twoje codzienne funkcjonowanie zostało w jakiś sposób ograniczone? Wiesz, jak sobie poradzić z emocjami w tym trudnym czasie?  

To, co się dzieje wokół nas może wzbudzać nie tylko lęk, ale także może stanowić przyczynę innych problemów. W obliczu takich wydarzeń na linii naszego życia może pojawić się… kryzys. Trudno jest nam oderwać myśli od wydarzeń i wrócić do swoich codziennych obowiązków. W takiej sytuacji niesamowicie ważne jest jednak zatroszczenie się o swoje zdrowie i o swój komfort. Jakie symptomy mogą nam towarzyszyć w trudnych chwilach? Przede wszystkim: 

  • zwiększona potliwość i drżenie rąk, 
  • napięcie mięśniowe, 
  • zawroty głowy, 
  • niepokój i zdenerwowanie, 
  • mocniejsze bicie serca. 

Konieczne będzie oswojenie tych trudnych emocji. Choć nie należy to do najłatwiejszych zadań należy spróbować zrozumieć i w pewnym stopniu zaakceptować to, co się dzieje wokół. Ponadto niesamowicie ważne jest także danie sobie pozwolenia na odczuwane emocje.  

7 sposobów, jak radzić sobie w kryzysie 

Ważne żebyś pamiętał, że nie musisz (i nawet nie powinieneś!) być obojętny na to, co dzieje się w Twoim ciele. Kryzys to doświadczenie, które uczy nas na nowo bycia sobą. Dlatego tak ważne jest, aby nie tylko pogodzić się z jego doświadczaniem, ale także wykorzystać maksymalnie to, co oferuje on w zamian. 

Może być zaskoczeniem stwierdzenie, że aby przywrócić równowagę psychiczną i poczucie bezpieczeństwa, które zostały utracone przez kryzys należy przede wszystkim… pozwolić sobie na niego, ale równocześnie aktywnie działać w celu jego przezwyciężenia. Niezależnie od tego, jakie są przyczyny kryzysu musisz wiedzieć, że fachowa pomoc specjalistów będzie nieoceniona. Jeśli masz poczucie, że trudna sytuacja, w której się znalazłeś przewyższa Twoje możliwości, skontaktuj się z psychologiem lub psychoterapeutą. W Łódzkim Studiu Terapii czekają na Ciebie doświadczeni  terapeuci, którzy będą towarzyszyć Ci w radzeniu sobie z kryzysem. Profesjonalne wsparcie i interwencja specjalisty pomoże Ci przejść ten trudny czas i nauczy radzić sobie z silnymi emocjami.

Jednak oprócz profesjonalnej pomocy możesz spróbować wykorzystać inne dostępne narzędzia. Dzięki nim możesz również pozytywnie zadziałać na obszary doświadczone trudnymi sytuacjami. Jakie są to narzędzia? Przede wszystkim: 

  • poszukiwanie obszarów na które mam wpływ – często w kryzysie czujemy się bezradni. Dlatego tak ważne jest, aby znaleźć obszary, w których nasze działanie będzie miało realny i zauważalny wpływ, 
  • szukanie wsparcia wśród bliskich i u specjalistów – nie tylko obecność specjalistów jest tutaj znacząca. Spędzanie czasu z bliskimi i ważnymi dla Ciebie osobami będzie przekładało się na oswojenie się z trudnymi emocjami i próbę odwrócenia uwagi od trudności, jakie cię spotykają,
  • higiena snu – w trudnych chwilach niesamowicie ważne jest zadbanie o higienę i jakość snu. Zastanawiasz się dlaczego? Ponieważ podczas snu nasz organizm będzie regenerował zasoby, które zostały wykorzystane w obliczu kryzysu. W tak trudnych i doświadczających sytuacjach nasze ciało podejmuje niesamowity wysiłek, dlatego tak ważne jest, aby zadbać o odpowiednią ilość czasu poświęconą na sen i regenerację, 
  • relaksacja – w obliczu trudnych sytuacji musisz spróbować uspokoić swoje ciało. Dobrym rozwiązaniem są aktywności, które skutecznie Cię wyciszą i pozwolą skupić się na doznaniach płynących z ciała. Doskonale sprawdzą się tutaj techniki medytacji, modlitwa, aktywność fizyczna czy mindfulness – wybór narzędzia powinien być kwestią indywidualną, 
  • dbanie o swoje zasoby – pomimo kryzysu nie powinieneś zaprzestać swojego rozwoju i doskonalenia. Nawet w trudnych sytuacjach powinieneś stymulować swoje umiejętności, zainteresowania czy pasje. Takie działanie sprawi, że nie będziesz bierny wobec tego, co się dzieje, a wręcz przeciwnie – będziesz mógł ze zdwojoną siłą walczyć z trudnościami, 
  • nie rezygnowanie z siebie i swojego życia – jednak najważniejsze, o czym musisz pamiętać, to niezależnie od tego jak trudna i ciężka jest sytuacja, w której obecnie się znajdujesz, nie możesz zapominać o… sobie. Kryzys jest zjawiskiem tymczasowym. Tylko od Ciebie zależy, czy wykorzystasz jego potencjał i sprawisz, że po zakończonym kryzysie będziesz mógł powiedzieć: „Jestem ten sam, ale nie taki sam”.